Download het complete e-book met alle verhalen
Close
Download het E-book
Laat je gegevens achter om het E-book te downloaden.
By clicking the button you agree our Privacy Policy
Omarm de oneindige kracht van Artificial Intelligence
Computers die schaak spelen kennen we al lang en relatief nieuw zijn nu nog de zelfrijdende auto's die worden ontwikkeld. Dat zijn sprekende voorbeelden van kunstmatige intelligentie of Artificial Intelligence (AI). Met AI voeren computers specifieke taken uit door grote hoeveelheden data te verwerken en patronen in die data te vinden en herkennen. Computers kunnen daarmee ook leren van ervaringen, zich aanpassen aan nieuwe input en menselijke taken overnemen.

Heere Blokhuis licht in ons interview toe hoe AI met behulp van data in de financiële sector kan worden ingezet.

In de financial services sector staat AI vaak gelijk aan digitaliseren. Dat wil zeggen dat bestaande processen efficiënter worden gemaakt door automatisering toe te passen. Menselijke taken worden geautomatiseerd met behulp van data en algoritmes.


Angst voor AI is ongegrond

Onder werknemers in de Financial Services sector heerst angst voor AI. Banken zijn de afgelopen tien jaar gehalveerd en er vinden regelmatig reorganisaties plaats. Werknemers vrezen dat AI de inkrimping verder zal aanjagen en dat ze mogelijk hun baan verliezen. Technologie wordt dus gezien als een bedreiging van menselijk werk. Die angst is echter ongegrond. Robots en computers zijn niet in staat om complete banen over te nemen. Op dit moment kunnen de meest geavanceerde algoritmes één simpele taak overnemen. AI is dus nog lang niet in staat om een volledige baan van een professional over te nemen. “Het is tijd om de angst overboord te gooien en te starten met het omarmen van AI.”, aldus Blokhuis. “Daarmee kunnen veel saaie en repeterende klusjes worden overgenomen die we zelf niet leuk vinden en waar we helemaal geen energie van krijgen. Dat zijn precies de taken die ‘Narrow’ AI van je kan overnemen. AI kan je werk dus ondersteunen en het saaie werk bij je wegnemen, waardoor je tijd overhoudt voor de leuke dingen.


Experiment videoherkenning en AI

Videoherkenning is op dit moment ongelooflijk hot. Daarmee is veel mogelijk, maar er blijken ook beperkingen. Lachend vertelt Blokhuis over een recente test: “Een algoritme werd zo getraind dat het auto’s zou moeten herkennen. De computer moest uit honderden foto’s van verschillende auto’s de juiste auto’s herkennen. Het lukte om uiteindelijk meerdere auto’s te herkennen. Een van die ‘herkende’ auto’s werd vervolgens met post-its van verschillende kleuren beplakt. Het lukte het algoritme toen echter niet meer om de auto te herkennen.” Zo zie je maar weer dat er nog veel te doen is, te ontwikkelen en innoveren om überhaupt nog maar een klein beetje in de buurt te komen van de menselijke capaciteiten. Algoritmes kunnen voorlopig alleen nog onze rationele beredenering overnemen. “Het gaat volgens mij nog heel lang duren voordat ze ons denkpatroon kunnen overnemen. Ik zie dat de komende honderd jaar nog niet gebeuren als ik eerlijk ben.”


Hoe ziet de toekomst van Artificial Intelligence eruit?

Over AI in de toekomst zegt Blokhuis het volgende: “Als we de angst voor AI overboord gooien, kunnen we naar de toekomst kijken. Ik constateer dat AI een steeds grotere rol gaat spelen door veranderend consumentgedrag en door de opkomst van Internet of Things (IoT). Steeds meer processen zullen online gaan plaatsvinden, de digitalisering neemt verder toe en daarbij wordt gebruikgemaakt van steeds grotere datasets.” Hij geeft een tweetal punten die volgens hem leidend zullen zijn in de toekomst.


Consumentgedrag

Consumenten willen veel meer zelf kunnen doen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het afsluiten van een hypotheek. Dit betekent dat de rol van de bankmedewerker anders wordt en hij steeds meer op afstand gaat adviseren. Dit advies is dan wel weer veel meer gebaseerd op slimme algoritmes en slimme data.


Internet of Things

In de verzekeringswereld zal IoT een grote rol gaan spelen. Slimme apparaten, verbonden met het internet, worden ingezet om de producten en diensten van een verzekeraar te transformeren. De diensten en producten zullen een meer preventief karakter krijgen. Klanten krijgen bijvoorbeeld een apparaat voor brandpreventie. Het slimme apparaat verzamelt data en door een slim algoritme kan het apparaat signaleren dat er brand zal uitbreken. Op zo’n moment stuurt het apparaat direct een signaal naar de brandweer. Zo wordt een brand voorkomen en hoeft de inboedelverzekering niet te worden ingezet. Kortom, het gaat van ‘achteraf vergoeden’ naar ‘voorkomen’.


Ethisch verantwoord

Blokhuis verwacht dat de spelregels voor het ethisch verantwoord gebruik van AI scherper zullen worden. Steeds meer discussies rondom AI gaan over bias, ethiek en transparantie. “De consument wordt mondiger en krijgt meer rechten; waarom krijgt de consument een bepaalde lening niet toegekend of waar is de hoogte van een verzekeringspremie precies op gebaseerd?” Dit moet volgens Blokhuis transparant kunnen worden gemaakt. Veel bedrijven hebben dergelijke transparantie namelijk nog niet op orde. Slechts de helft van de banken en verzekeraars is in staat om te detecteren of er bias in hun algoritme zit. En daar weer de helft van is in staat om volledig transparant te zijn over het proces van databron tot besluit, over het gebruik van die data en de toegepaste modellen.


Omarm vandaag de oneindige kracht van Artificial Intelligence

“Mijn advies is om AI te omarmen en er niet bang voor te zijn.", stelt Blokhuis met een glimlach op zijn gezicht. “Het is hier, het blijft hier en zal een steeds dominantere rol gaan spelen. We moeten met elkaar in gesprek blijven over het toepassen ervan. Hoe kunnen we met AI de wereld een stukje beter maken en waarde toevoegen? Digitaliseren, powered by AI, is belangrijk. Maar altijd geplaatst in een duidelijke, ethische context waarin we dingen doen die goed zijn en waar we allemaal in geloven. Als je iets maakt waar je onderbuik een slecht gevoel bij heeft, luister daar dan naar.” Tot slot gelooft hij dat processen niet alleen moet worden ingericht op de technologie, maar ook op de mensen die ermee moeten werken. “Als we aan die randvoorwaarden gaan voldoen, dan kunnen we grote stappen maken. Dat zal ook moeten, want de consument gaat ons dwingen om het te doen. Als we dit omarmen kunnen we over tien jaar terugkijken op een periode waarin we hele gave dingen hebben gedaan, die we vandaag de dag nog niet eens allemaal kunnen bedenken”, aldus Blokhuis.


Waar vandaag mee beginnen?

AI lijkt misschien nog toekomstmuziek voor veel bedrijven, echter hebben de meeste bedrijven de basis allang in huis. De hoeveelheid data die inmiddels wordt verzameld, kan voor veel AI-toepassingen worden gebruikt. Alleen verschillen de behoeftes en beschikbare informatie per bedrijf. Finaps en SAS kijken graag met je mee in een workshop naar wat je organisatie al beschikbaar heeft en wat daarmee mogelijk is. In een dagdeel brengen we de basis in kaart, identificeren we verbeteringen voor de datakwaliteit en beschikbaarheid, en ontwikkelen we samen use cases voor de meest revelante en innovatieve toepassingen van AI voor jouw bedrijf.



In de financial services sector staat AI vaak gelijk aan digitaliseren. Dat wil zeggen dat bestaande processen efficiënter worden gemaakt door automatisering toe te passen. Menselijke taken worden geautomatiseerd met behulp van data en algoritmes.

Experiment videoherkenning en AI

Videoherkenning is op dit moment ongelooflijk hot. Daarmee is veel mogelijk, maar er blijken ook beperkingen. Lachend vertelt Blokhuis over een recente test: "Een algoritme werd zo getraind dat het auto's zou moeten herkennen. De computer moest uit honderden foto's van verschillende auto's de juiste auto's herkennen. Het lukte om uiteindelijk meerdere auto's te herkennen. Een van die 'herkende' auto's werd vervolgens met post-its van verschillende kleuren beplakt. Het lukte het algoritme toen echter niet meer om de auto te herkennen." Zo zie je maar weer dat er nog veel te doen is, te ontwikkelen en innoveren om überhaupt nog maar een klein beetje in de buurt te komen van de menselijke capaciteiten. Algoritmes kunnen voorlopig alleen nog onze rationele beredenering overnemen. "Het gaat volgens mij nog heel lang duren voordat ze ons denkpatroon kunnen overnemen. Ik zie dat de komende honderd jaar nog niet gebeuren als ik eerlijk ben."

Angst voor AI is ongegrond

Onder werknemers in de Financial Services sector heerst angst voor AI. Banken zijn de afgelopen tien jaar gehalveerd en er vinden regelmatig reorganisaties plaats. Werknemers vrezen dat AI de inkrimping verder zal aanjagen en dat ze mogelijk hun baan verliezen. Technologie wordt dus gezien als een bedreiging van menselijk werk.

Die angst is echter ongegrond. Robots en computers zijn niet in staat om complete banen over te nemen. Op dit moment kunnen de meest geavanceerde algoritmes één simpele taak overnemen. AI is dus nog lang niet in staat om een volledige baan van een professional over te nemen.

"Het is tijd om de angst overboord te gooien en te starten met het omarmen van AI.", aldus Blokhuis. "Daarmee kunnen veel saaie en repeterende klusjes worden overgenomen die we zelf niet leuk vinden en waar we helemaal geen energie van krijgen. Dat zijn precies de taken die 'Narrow' AI van je kan overnemen. AI kan je werk dus ondersteunen en het saaie werk bij je wegnemen, waardoor je tijd overhoudt voor de leuke dingen."

Hoe ziet de toekomst van Artificial Intelligence eruit?


Over AI in de toekomst zegt Blokhuis het volgende: "Als we de angst voor AI overboord gooien, kunnen we naar de toekomst kijken. Ik constateer dat AI een steeds grotere rol gaat spelen door veranderend consumentgedrag en door de opkomst van Internet of Things (IoT). Steeds meer processen zullen online gaan plaatsvinden, de digitalisering neemt verder toe en daarbij wordt gebruikgemaakt van steeds grotere datasets." Hij geeft een tweetal punten die volgens hem leidend zullen zijn in de toekomst.

Consumentgedrag
Consumenten willen veel meer zelf kunnen doen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het afsluiten van een hypotheek. Dit betekent dat de rol van de bankmedewerker anders wordt en hij steeds meer op afstand gaat adviseren. Dit advies is dan wel weer veel meer gebaseerd op slimme algoritmes en slimme data.

Internet of Things
In de verzekeringswereld zal IoT een grote rol gaan spelen. Slimme apparaten, verbonden met het internet, worden ingezet om de producten en diensten van een verzekeraar te transformeren. De diensten en producten zullen een meer preventief karakter krijgen. Klanten krijgen bijvoorbeeld een apparaat voor brandpreventie. Het slimme apparaat verzamelt data en door een slim algoritme kan het apparaat signaleren dat er brand zal uitbreken. Op zo'n moment stuurt het apparaat direct een signaal naar de brandweer. Zo wordt een brand voorkomen en hoeft de inboedelverzekering niet te worden ingezet. Kortom, het gaat van 'achteraf vergoeden' naar 'voorkomen'.

Ethisch verantwoord
Blokhuis verwacht dat de spelregels voor het ethisch verantwoord gebruik van AI scherper zullen worden. Steeds meer discussies rondom AI gaan over bias, ethiek en transparantie. "De consument wordt mondiger en krijgt meer rechten; waarom krijgt de consument een bepaalde lening niet toegekend of waar is de hoogte van een verzekeringspremie precies op gebaseerd?" Dit moet volgens Blokhuis transparant kunnen worden gemaakt. Veel bedrijven hebben dergelijke transparantie namelijk nog niet op orde.

Slechts de helft van de banken en verzekeraars is in staat om te detecteren of er bias in hun algoritme zit. En daar weer de helft van is in staat om volledig transparant te zijn over het proces van databron tot besluit, over het gebruik van die data en de toegepaste modellen.

Omarm vandaag de oneindige kracht van Artificial Intelligence

"Mijn advies is om AI te omarmen en er niet bang voor te zijn.", stelt Blokhuis met een glimlach op zijn gezicht. "Het is hier, het blijft hier en zal een steeds dominantere rol gaan spelen. We moeten met elkaar in gesprek blijven over het toepassen ervan. Hoe kunnen we met AI de wereld een stukje beter maken en waarde toevoegen?

Digitaliseren, powered by AI, is belangrijk. Maar altijd geplaatst in een duidelijke, ethische context waarin we dingen doen die goed zijn en waar we allemaal in geloven. Als je iets maakt waar je onderbuik een slecht gevoel bij heeft, luister daar dan naar."

Tot slot gelooft hij dat processen niet alleen moet worden ingericht op de technologie, maar ook op de mensen die ermee moeten werken. "Als we aan die randvoorwaarden gaan voldoen, dan kunnen we grote stappen maken. Dat zal ook moeten, want de consument gaat ons dwingen om het te doen. Als we dit omarmen kunnen we over tien jaar terugkijken op een periode waarin we hele gave dingen hebben gedaan, die we vandaag de dag nog niet eens allemaal kunnen bedenken", aldus Blokhuis.

Waar vandaag mee beginnen


AI lijkt misschien nog toekomstmuziek voor veel bedrijven, echter hebben de meeste bedrijven de basis allang in huis. De hoeveelheid data die inmiddels wordt verzameld, kan voor veel AI-toepassingen worden gebruikt. Alleen verschillen de behoeftes en beschikbare informatie per bedrijf. Finaps en SAS kijken graag met je mee in een workshop naar wat je organisatie al beschikbaar heeft en wat daarmee mogelijk is. In een dagdeel brengen we de basis in kaart, identificeren we verbeteringen voor de datakwaliteit en beschikbaarheid, en ontwikkelen we samen use cases voor de meest revelante en innovatieve toepassingen van AI voor jouw bedrijf.