Image to go with text

De voordelen van een moderne IT-strategie voor verzekeraars

Van business tot technologie: Inzichten in de toekomst van verzekeringen – Hoofdstuk 1

Terwijl de verzekeringsmarkt een aanzienlijke digitale transformatie ondergaat, nemen de verwachtingen van klanten toe. Daarnaast leggen regelgevende instanties meer regels en beperkingen op. Een agile mindset en een modern IT-landschap kunnen helpen bij het overwinnen van deze uitdagingen. Maar veel verzekeringsmaatschappijen vertrouwen nog steeds op verouderde systemen en technologieën. In het huidige digitale tijdperk kan het niet moderniseren van systemen deze bedrijven in gevaar brengen.

Image of author

Kevin Pennenkamp – Meet Our Team

Principal Software Engineer & Team Lead

Embedded insurance

Laten we beginnen met een voorbeeld uit het idee van “embedded insurance”. Het creëren van de mogelijkheid voor reisbureaus om automatisch uw verzekering op te nemen bij het verkopen van vliegtickets. Het is een eenvoudige manier om gestandaardiseerde producten te verkopen zonder inspanning aan de kant van de verzekeraar. Bovendien brengt het veel herkenning van uw merk naar nieuwe klanten. Om dit automatisch mogelijk te maken, moet heb mogelijk zijn om connectie te leggen met het IT-landschap van de verzekeraar. Er moet een API beschikbaar zijn.

Veel afdelingen binnen een verzekeringsmaatschappij opereren voornamelijk op hun eigen geïsoleerde systeem. Gegevens tussen afdelingen worden vaak handmatig ingevoerd en overgezet. Een dergelijk gefragmenteerd IT-landschap leidt tot een foutgevoelig proces met onnauwkeurige data als resultaat. Het opzetten van geautomatiseerde communicatie tussen verouderde systemen brengt een hoog risico met zich mee. Oude systemen vallen vaak om wanneer moderne oplossingen worden geïntroduceerd en de implementatie zal veel tijd in beslag nemen. Vanwege alle risico’s is het veilig om aan te nemen dat dit soort projecten het budget en tijdslijnen zal overschrijden. Maar als het niet mogelijk is om de communicatie tussen interne systemen te automatiseren, zal het ook niet mogelijk zijn om communicatie met de IT-buitenwereld toe te staan.

Maar er is nog een ander verborgen risico bij embedded insurance. Omdat nieuwe aanvragen automatisch worden afgehandeld, is KYC (Know Your Customer) steeds belangrijker om te waarborgen. KYC-regelgeving zal steeds strenger worden in de toekomst. Een gefragmenteerd verouderd IT-landschap maakt aanpassingen aan moderne wetgeving moeilijk. A Zelfs in moderne software-omgevingen kost het tijd om de KYC-gerelateerde wijzigingen door te voeren en is dit niet zonder risico. Maar omdat systemen vaak losgekoppeld zijn in verouderde omgeving, vormt onnauwkeurige en niet-gesynchroniseerde data een groot risico. Een nachtmerrie voor elke compliance afdeling.

             

Moderne IT-strategie

Om te overleven en te floreren in deze digitale transformatie is een nieuwe en moderne IT-strategie vereist. Een visie die een verzekeringsmaatschappij transformeert en IT ziet als een stimulans in plaats van een kostenpost. Er zijn drie belangrijke gebieden om op te focussen: automatisering, connectiviteit en data.

In ons voorbeeld van embedded insurance spelen connectiviteit en data een cruciale rol in de aanstaande digitale transformatie. Een veelvoorkomende architectuur visie is de introductie van een “API-gateway” en een “event bus”. Hieronder staat een visualisatie van dit idee op hoog niveau. Deze opstelling maakt het mogelijk voor externe systemen om verzoeken in te dienen via de beveiligde API-gateway (bijvoorbeeld een verzoek voor embedded insurance). Deze  stuurt het verzoek via de event bus. Elk ander systeem luistert hier naar specifieke gebeurtenissen. Events die niet relevant zijn voor een systeem worden overgeslagen. Maar zodra een event wordt geplaatst die wel van belang is, kan een systeem erop reageren.

In het onderstaande voorbeeld zie je dat zowel systeem 1 als systeem 2 reageren op het inkomende event “new request”. Systeem 3 doet dat niet. De event bus kan ook door elk ander systeem gebruikt worden om een event te sturen. Zo zien we dat systeem 1 een “new data” uitstuurt. Alleen systeem 3 reageert hier op. 

Deze architectuur stelt een IT-landschap in staat om schaalbaar te groeien. Business capabilities kunnen in losse systemen afgevangen worden, en een voor een geintroduceerd worden inhet landschap. Veranderingen, door bijvoorbeeld wetgeving, kunnen geisoleerd geintroduceerd worden. Daarnaast kan data-synchronisatie zonder vertraging plaats vinden tussen verschillende systemen. Als laatste zorgt een beveiligde API gateway ervoor dat je IT-landschap klaar is voor de buitenwereld.

De introductie van de API-gateway is een geweldige stimulans om meer moderne benaderingen van KYC te faciliteren. De gateway kan niet alleen worden gebruikt door andere bedrijven, maar ook door uzelf. Het stelt je in staat om aanvullende portalen en applicaties te bouwen (bijv. mobiele apps). Kleine self-service portalen voor nieuwe klanten versnellen het KYC-proces. Self-service portals of mobiele apps, waarbij de gebruikers de controle hebben, helpen enorm bij de nauwkeurigheid van je KYC-gegevens. In combinatie met dynamische formulieren die geconfigureerd kunnen worden in de back-office zonder wijzigingen aan het IT-landschap, kun je een voorloper worden op het gebied van aanpassingsvermogen.

Image to go with text

Conclusie

Een moderne IT-strategie brengt nieuwe mogelijkheden met zich mee en biedt een hogere aanpasbaarheid aan regelgevende veranderingen. Bij het concretiseren van de strategie zijn er veel mogelijkheden voor subtiele en organische verandering. Ze staan een geleidelijke en agile benadering toe. Door de juiste architecturale aanpak te kiezen, wordt IT een facilitator en omzet aanjager voor verzekeringsmaatschappijen, in plaats van een noodzakelijke kostenpost.

Als je meer wilt weten over wat er gebeurt in de verzekeringssector en hoe technologie de toekomst ervan vormgeeft, bekijk dan onze blogserie over het navigeren door de digitale transformatie van de verzekeringsbranche door op de onderstaande knop te klikken!

Bekijk het hier!

Onze cases

Image to go with text

Liever een kopje koffie?

Onze Engineers staan klaar voor een praatje en helpen graag om eventuele vragen die je hebt te beantwoorden!

Kennismaken