Download het complete e-book met alle verhalen
Close
Download het E-book
Laat je gegevens achter om het E-book te downloaden.
By clicking the button you agree our Privacy Policy
Aan de slag met 'moderne data analytics software'
Data analytics is het analyseren van data om inzicht te krijgen in de processen. In de financial services sector wordt er al sinds de jaren '50 gebruik van gemaakt. Het wordt gebruikt in de diverse verplichte checks, om fraude te detecteren en om te voldoen aan strenge wet- en regelgeving. Vandaag de dag wordt analytics ingezet bij het onboarden van klanten. Niets nieuws onder zon, tot zover. Er komt echter steeds meer data beschikbaar via steeds meer nieuwe digitale kanalen. Dit vraagt om een adequate, moderne aanpak. De kracht van moderne analytics software zit in de wijze waarop data-analyses kunnen worden geautomatiseerd en gestandaardiseerd. Daarnaast zijn er diverse nieuwe technieken bijgekomen voor bijvoorbeeld sentiment analyse en voorspellende analyses.

Vandaag deelt Barend de Bruin, Account Excecutive Financial Services, zijn kijk op moderne analytics software.

Vaak hebben organisaties nog te maken met verouderde legacy systemen, waardoor ze nog geen gebruik kunnen maken van de kracht van moderne analytics software. Zo zijn ze nog niet in staat om data om te zetten in inzichten waarop kan worden geacteerd. Tegenwoordig bevinden alle klanten zich online via sociale media, apps en e-mail. Je wilt daar goed op kunnen inspelen. Bijvoorbeeld, op het juiste moment notificaties sturen naar de klant. Dit kan alleen met behulp van moderne analytics software, waarbij de volledige dataset beschikbaar is.

Toekomstbeeld moderne analytics software

De Bruin ziet drie redenen waarom moderne analytics software in de toekomst nog belangrijker wordt voor jouw organisatie. “Steeds meer processen zullen online plaatsvinden waardoor data analytics een steeds belangrijker onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering wordt. Daarnaast moet de kracht van analytics volledig worden benut om te kunnen concurreren met de Challenger banken die de markt momenteel veroveren. Bovendien kun je met behulp van analytics consumententrends ontdekken.”

Meer processen online
Processen worden steeds sneller doordat mensen steeds makkelijker en meer geautomatiseerd willen werken. Denk aan online shoppen en online bankieren. Tegenwoordig is alles bijna een “click away”, dus waarom zou je je tijd verspillen om naar een bank te gaan om een lening af te sluiten als het allemaal online kan? Tech bedrijven zoals Amazon en Google kunnen hier heel goed op inspelen, bovendien, zie je dat de banken veel concurrentie erbij krijgen van E-commerce platforms en Fintech’s die dezelfde diensten kunnen leveren, maar dan op een efficiëntere manier.

Meer concurrentie van Challenger banken
Challenger banken bestormen de markt en groeien keihard. In de Economist stond laatst: “Begin 2020 was 82% van alle financiële organisaties nog traditionele banken en verzekeraars en dat is nu gedaald naar 72%. Het zijn digital native banks zoals Bunq, Revolut en N26. Challenger banken richten zich op de nieuwe generaties zoals Millenials en Generation Z. Deze generaties zijn digital natives. Ze zijn continu bezig op hun telefoons, doen alle betalingen online en willen dat hun bank hier goed op inspeelt.
Als je kijkt naar het onboarding proces, dan zie je dat Challenger banken dit proces al volledig hebben geautomatiseerd. Bij deze banken duurt het proces nog maar 10 minuten.

Nieuwe generaties, nieuwe trends
Er zijn nieuwe generaties die volwassen worden en nieuwe technieken en trends omarmen. Door de inzet van analytics kun je betere inzichten krijgen in je klant, en uiteindelijk betere beslissingen nemen. Zo kun je meer gepersonaliseerd te werk gaan om de behoeftes van de individuele klanten te bedienen, bijvoorbeeld door online beleggen en via een app een lening of hypotheek af te sluiten.


Voorsorteren op de toekomst

Om klaar te zijn voor de toekomst is het noodzakelijk om zo snel mogelijk met moderne analytics software te starten. Het is tijd voor een digitale transformatie.

Digitale transformatie versnellen met holistisch platform
Modernisering en digitale transformatie duren doorgaans lang. Er is veel change management nodig, waarbij bestaande systemen moeten worden ge-upgradet en nieuwe systemen worden geïmplementeerd. Dit zijn vaak trage processen, die versneld kunnen worden. Door gebruik te maken van één holistisch platform kun veel sneller en makkelijker stappen te maken. Je kunt veel sneller opschalen, bezig zijn met innovatie en nieuwe projecten en sneller gaan werken.

Betrek alle stakeholders
Voordat je gaat nadenken over een geschikt holistisch platform, is het zaak om te ontdekken waar moderne analytics software in jouw organisatie waarde zal creëren. Om dit te achterhalen moeten diverse stakeholders uit de organisatie betrokken worden. Nee, het implementeren van moderne analytics software is echt niet alleen zaak voor IT en een data scientist. Het is essentieel dat de business nauw betrokken wordt bij het hele proces om te zorgen dat zij ook meer begrip hebben van wat je allemaal kunt met Analytics en wat is de toegevoegde waarde ervan? Daarbij heeft de Business juist weer een beter beeld van waar de behoeftes liggen van de klant.”

Garbage in, garbage out
“Het lijkt misschien een no-brainer, maar ik wil het toch aangeven”, stelt De Bruin. “Je kunt de kracht van moderne analytics software pas benutten wanneer je data op orde is. Garbage in, garbage out. Dat is met Analytics essentieel. Zolang je data niet schoon is dan kun je de meest fantastische Analytics tools toepassen, maar de waarde die je eruit haalt is nihil”.

Aan de slag: Zet die stip op de horizon

Om aan de slag te gaan met moderne analytics software, is het interessant om te starten met een workshop. In een workshop zet je een stip op de horizon. Wat willen we behalen en hoe past Analytics in onze visie en missie? Wat zijn onze doelstellingen? Waar willen we meer inzichten in verkrijgen? Willen we gebruik maken van dashboards? Zijn er problemen met data en willen we de data opschonen? Willen we forecasting methodes toepassen? Alle vragen die je jezelf moet stellen, komen in de workshop aan bod. Wat zijn jouw vragen die je wilt beantwoorden in een workshop? Meld je aan en we ontwerpen samen een workshop op maat om aan de slag te kunnen gaan met moderne analytics software. ”

Vaak hebben organisaties nog te maken met verouderde legacy systemen, waardoor ze nog geen gebruik kunnen maken van de kracht van moderne analytics software. Zo zijn ze nog niet in staat om data om te zetten in inzichten waarop kan worden geacteerd. Tegenwoordig bevinden alle klanten zich online via sociale media, apps en e-mail. Je wilt daar goed op kunnen inspelen. Bijvoorbeeld, op het juiste moment notificaties sturen naar de klant. Dit kan alleen met behulp van moderne analytics software, waarbij de volledige dataset beschikbaar is.

Toekomstbeeld moderne analytics software
De Bruin ziet drie redenen waarom moderne analytics software in de toekomst nog belangrijker wordt voor jouw organisatie. "Steeds meer processen zullen online plaatsvinden waardoor data analytics een steeds belangrijker onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering wordt. Daarnaast moet de kracht van analytics volledig worden benut om te kunnen concurreren met de Challenger banken die de markt momenteel veroveren. Bovendien kun je met behulp van analytics consumententrends ontdekken."

Meer processen online
Processen worden steeds sneller doordat mensen steeds makkelijker en meer geautomatiseerd willen werken. Denk aan online shoppen en online bankieren. Tegenwoordig is alles bijna een "click away", dus waarom zou je je tijd verspillen om naar een bank te gaan om een lening af te sluiten als het allemaal online kan? Tech bedrijven zoals Amazon en Google kunnen hier heel goed op inspelen, bovendien, zie je dat de banken veel concurrentie erbij krijgen van E-commerce platforms en Fintech's die dezelfde diensten kunnen leveren, maar dan op een efficiëntere manier.

Meer concurrentie van Challenger banken
Challenger banken bestormen de markt en groeien keihard. In de Economist stond laatst: "Begin 2020 was 82% van alle financiële organisaties nog traditionele banken en verzekeraars en dat is nu gedaald naar 72%. Het zijn digital native banks zoals Bunq, Revolut en N26. Challenger banken richten zich op de nieuwe generaties zoals Millenials en Generation Z. Deze generaties zijn digital natives. Ze zijn continu bezig op hun telefoons, doen alle betalingen online en willen dat hun bank hier goed op inspeelt.

Als je kijkt naar het onboarding proces, dan zie je dat Challenger banken dit proces al volledig hebben geautomatiseerd. Bij deze banken duurt het proces nog maar 10 minuten.

Nieuwe generaties, nieuwe trends
Er zijn nieuwe generaties die volwassen worden en nieuwe technieken en trends omarmen. Door de inzet van analytics kun je betere inzichten krijgen in je klant, en uiteindelijk betere beslissingen nemen. Zo kun je meer gepersonaliseerd te werk gaan om de behoeftes van de individuele klanten te bedienen, bijvoorbeeld door online beleggen en via een app een lening of hypotheek af te sluiten.

Voorsorteren op de toekomst
Om klaar te zijn voor de toekomst is het noodzakelijk om zo snel mogelijk met moderne analytics software te starten. Het is tijd voor een digitale transformatie.

Digitale transformatie versnellen met holistisch platform
Modernisering en digitale transformatie duren doorgaans lang. Er is veel change management nodig, waarbij bestaande systemen moeten worden ge-upgradet en nieuwe systemen worden geïmplementeerd. Dit zijn vaak trage processen, die versneld kunnen worden. Door gebruik te maken van één holistisch platform kun veel sneller en makkelijker stappen te maken. Je kunt veel sneller opschalen, bezig zijn met innovatie en nieuwe projecten en sneller gaan werken.

Betrek alle stakeholders
Voordat je gaat nadenken over een geschikt holistisch platform, is het zaak om te ontdekken waar moderne analytics software in jouw organisatie waarde zal creëren. Om dit te achterhalen moeten diverse stakeholders uit de organisatie betrokken worden. Nee, het implementeren van moderne analytics software is echt niet alleen zaak voor IT en een data scientist. Het is essentieel dat de business nauw betrokken wordt bij het hele proces om te zorgen dat zij ook meer begrip hebben van wat je allemaal kunt met Analytics en wat is de toegevoegde waarde ervan? Daarbij heeft de Business juist weer een beter beeld van waar de behoeftes liggen van de klant."

Garbage in, garbage out
"Het lijkt misschien een no-brainer, maar ik wil het toch aangeven", stelt De Bruin. "Je kunt de kracht van moderne analytics software pas benutten wanneer je data op orde is. Garbage in, garbage out. Dat is met Analytics essentieel. Zolang je data niet schoon is dan kun je de meest fantastische Analytics tools toepassen, maar de waarde die je eruit haalt is nihil".

Aan de slag: Zet die stip op de horizon
Om aan de slag te gaan met moderne analytics software, is het interessant om te starten met een workshop. In een workshop zet je een stip op de horizon. Wat willen we behalen en hoe past Analytics in onze visie en missie? Wat zijn onze doelstellingen? Waar willen we meer inzichten in verkrijgen? Willen we gebruik maken van dashboards? Zijn er problemen met data en willen we de data opschonen? Willen we forecasting methodes toepassen? Alle vragen die je jezelf moet stellen, komen in de workshop aan bod. Wat zijn jouw vragen die je wilt beantwoorden in een workshop? Meld je aan en we ontwerpen samen een workshop op maat om aan de slag te kunnen gaan met moderne analytics software. "