Wat kunnen we leren van andere sectoren? Innovatie in de autobranche (voor schadeverzekeringen erg belangrijk) De autobranche was tot voorkort een traditionele markt. Totdat autofabrikanten ook gingen samenwerken met kleine startups.. Door kruisbestuiving tussen de autofabrikanten en startups werd er supersnel geïnnoveerd. De traditionele autofabrikanten werden aangestoken door de startup cultuur. Inmiddels zit bijna iedere moderne auto vol met nieuwe technieken die van startups afkomen: zelfrijdende auto's, automatisch inparkeren, detectie van mens en dier in de nacht, communicatie met infrastructuur zoals stoplichten. Vergeet de hele elektrische revolutie niet. Door de samenwerking met startups zijn innovaties binnen korte tijd in productiemodellen terecht gekomen. Daar kunnen we in de sector zeker van leren. Nieuwe verzekeringsproducten kan de sector ook met nieuwe spelers als startups ontwikkelen en distribueren.
Boodschap: Start met experimenteren De verzekeringswereld bevindt zich in een ware transitie. Nieuwe spelers op de markt, ruimte voor Open Insurance en nieuwe businessmodellen ontstaan.
De boodschap van Harold is duidelijk: "Start met experimenteren! Ga in zee met startups die voldoen aan een specifieke behoefte in de markt met hun gerichte oplossing." Hij gaat zelfs nog een stap verder in zijn advies: "Ga partnerships aan met tien InsurTech startups tegelijkertijd. Ja, een paar daarvan zullen mogelijk niet brengen wat je er van had verwacht. Echter, je doet tegelijkertijd met zoveel partijen ervaring op., die ervaring kan je meenemen naar de toekomst."
Heb je al eigen ideeën en wil je die verder ontwikkelen? Ga dan de samenwerking aan met innovatieve IT bedrijven.