Hoofdstuk 1

Ongegronde angst voor AI remt vooruitgang
Bij AI denken veel mensen al snel het doemscenario waarin robots en computers hun banen overnemen. Door deze angst zijn bedrijven terughoudend met de inzet van deze nieuwe technologie. Daarbij komt ook dat ze niet precies weten wat AI inhoudt en ze hebben de ethical AI nog niet op orde. Zonde! AI is juist een handig middel om kleine, herhalende taken over te nemen. Het leven wordt makkelijker door de behulpzame en razendsnelle kracht van AI.

Datasets nemen al snel een enorme grootte aan. Hoe krijg je daar nog een goede analyse uit zonder gebruik te maken van AI? Kunstmatige intelligentie doet dit veel sneller en zelfs real-time. Heere Blokhuis, managing director voor SAS Benelux, vertelt alles over de ongegronde angst voor AI remt vooruitgang. Hij vertelt waarom de angst ongegrond is en waarom we AI moeten omarmen om klaar te zijn voor de wereld van morgen.

Artificial Intelligence oftewel digitaliseren

Artificial Intelligence begint steeds meer een containerbegrip te worden. AI betekent in de Financial services sector vaak digitaliseren. Dit is de fase voor de digitale transformatie. Er wordt gekeken naar processen in een bedrijf. Hoe kunnen die processen efficiënter door automatisering toe te passen? Een menselijke taak automatiseren met behulp van data en algoritmes. Ook wel Narrow AI genoemd. "Het toepassen van Narrow AI in het digitaliseren van bestaande processen, wordt door veel mensen digitale transformatie genoemd. Maar er is daar niet zo'n grote transformatie gaande. We zijn gewoon bezig met bestaande processen op een veel efficiëntere manier te kunnen doen met elkaar." Ethisch verantwoord omgaan met AI, is steeds belangrijker geworden. Steeds meer discussies gaan over bias, ethiek en transparantie. De consument wordt mondiger en krijgt meer rechten. ”"Waarom krijg je niet een bepaalde lening toegekend? Waarom betaal ik een hogere verzekeringspremie omdat ik een bepaald type auto rijd, in een bepaald type wijk woon. Maak het voor mij eens transparant." Een interessante ontwikkeling, echter als je kijkt naar de cijfers dan blijkt dat veel bedrijven de transparantie nog niet op orde hebben. Als er wordt gekeken naar de gemiddelde bank of verzekeraar, kan slechts de helft van hen detecteren of er bias in hun algoritme zit. ”De helft van die banken en verzekeraars zijn in staat om helemaal transparant te maken van databron tot besluit wat er allemaal met die data en die modellen gebeurd is. Daar ligt nog een heleboel werk op te pakken met elkaar." Om steeds beter te kunnen aan die kritische vraag van de consument maar ook iets te doen aan de wet en regelgeving die eraan zit te komen.


Angst voor AI

Ethical AI kan voor bedrijven dus bedreigend zijn. Dit geldt voor de bedrijven die er nog niet klaar voor zijn. Ook heerst er angst voor AI onder werknemers. ""Als je kijkt naar het aantal personeelsleden van een gemiddelde bank in Nederland. Vergelijk je 10 jaar geleden met nu, dan zijn ze vaak gehalveerd. Schrikbarende cijfers." In een wereld waar er veel reorganisaties plaatsvinden, wordt AI gezien als een bedreiging van de baan. Echter, het is een fabel dat een robot of een computer een baan compleet gaat overnemen. "Op dit moment zijn de meest geavanceerde algoritmes in staat om een simpele taak over te nemen. Een algoritme is in staat om jou een signaal te geven wanneer de melk in jouw koelkast op is. Maar datzelfde apparaat kan voor jou niet je auto rijden. Daar heb je weer een ander algoritme voor nodig. Omdat we praten over Narrow AI, zijn we nog lang niet daar waarin de mens, met onze eigen denkkracht kan worden overgenomen. Er is dus helemaal geen angst nodig." Videoherkenning is op dit moment ongelofelijk hot. Er is laatst een test uitgevoerd en ik moest daar heel erg om lachen. Een algoritme getraind om een auto te herkennen. Dan moet je voorstellen, zo'n algoritme moet eigenlijk honderden foto's krijgen van verschillende auto's om getrained te worden om een auto te herkennen. Ze hadden de 100 foto's in het algoritme ingevoerd, hij kon uiteindelijk meerdere auto's herkennen. Een auto die hij had herkent, hadden ze met allemaal post-its beplakt in verschillende kleuren. De vorm bleef hetzelfde maar er zaten verschillende kleurtjes op. Toen lieten ze weer het algoritme de auto herkennen, maar hij herkende de auto niet meer. Zo zie je maar weer dat er nog zoveel te doen is, te ontwikkelen en innoveren om überhaupt nog maar een klein beetje in de buurt te komen van de menselijke capaciteiten. "Dat gaat heel lang duren en zelfs dan kunnen we alleen nog onze rationele beredenering overnemen. En ik zie dat nog niet eens in de komende honderd jaar gebeuren als ik eerlijk ben."


Draai het om

Iedereen kent wel van die dagen waarin we saaie klusjes moeten doen. Die repeterend zijn waar je helemaal geen energie van krijgt. Dat zijn precies de taken die narrow AI van jou kan overnemen. Dus je zou kunnen zeggen dat narrow AI jouw baan ook veel leuker kan maken. Door jou te ondersteunen en het saaie werk bij jou weg te nemen waardoor je tijd overhoudt voor de leuke dingen. Geen bedreiging dus, mits we daar op een goede manier naar kijken.


In de toekomst nog meer online

Hier zijn al heel veel boeken over volgeschreven. Future of Finance is een boek wat drie jaar geleden uitgebracht is. Als je het nu leest, het is nog steeds waar. En zie je eigenlijk wel dat dingen die we al heel lang weten, nog steeds niet gerealiseerd zijn. De toekomst zal ongetwijfeld zijn dat we meer digitaal online doen. Nogmaals dat een aantal banken minder kantoren hebben, komt niet alleen maar door Covid. Covid heeft het proces wel versneld dat we veel meer online doen, dat dat veel meer is geaccepteerd.


Consumenten doen aan selfservice

Je ziet ook wel dat we veel meer in een situatie gaan komen waarin consumenten veel dingen zelf kunnen en willen gaan doen. Waarin een bank nog wel kan adviseren maar waarin een deel van het adviestraject door de consument zelf gedaan zal worden. Op basis van hele slimme algoritmes en slimme data. Die kijken naar wij als individuen maar ook plaatsen in een bepaalde peergroup. Dat is waar een heel deel van banken en verzekeraars heen zullen gaan.


IoT speelt een belangrijkere rol

Wat ik ook denk, zeker in de wereld van verzekeren, dat IoT een hele grote rol gaat spelen. Die wij op een slimme manier kunnen inzetten om de producten en diensten van een verzekeraar anders te laten zijn. In plaats van dingen vergoeding omdat er iets mis is gegaan. Dat we naar een preventief karakter zullen gaan. Dat we snel gaan signaleren dat er een brand aankomt en meteen de brandweer signaleren in plaats van achteraf pas de inboedelverzekering daarvoor te gebruiken. Dus ik denk zelf dat daar met name bij verzekeraars nog heel veel te doen is. En dat daar nog een transformatie zal plaatsvinden, van achteraf vergoeden naar voorkomen. Het doel van een verzekeraar is om met elkaar het risico te spreiden en daardoor betaalbaar te houden. Maar we gaan veel meer naar risico verkleinen/wegnemen om dingen te voorkomen. Dat zal je bij verzekeraars zien.


Aan de slag: datahuishouding op orde brengen

Als je teruggaat in de tijd. Zijn er door banken en verzekeraars duizenden manjaren besteed aan het creëren van een Enterprise data warehouse. Waarom? We waren op zoek naar een plek waar alle data beschikbaar was. Als je nu kijkt naar het gemiddelde AI project. De grootste bottleneck: het verkrijgen van data. Iedere uitdaging is anders, maar we zijn nog steeds op zoek naar een plek waar we de juiste en goede data kunnen vinden. En waarover we in de interactie intern en naar klanten consistent kunnen zijn met elkaar. Het klinkt misschien een beetje flauw en een beetje saai. Maar aan de datakant is nog veel in te winnen. Kijk goed naar je data huishouding. Dat is eigenlijk wel het fundament waarop je gaat bouwen met de rest van alle AI zaken. Dat is denk ik een heel belangrijk punt.


Welke boodschap wil je meegeven?

Wees niet bang, omarm het gewoon. Het is hier en het blijft hier. Het zal een steeds dominantere rol gaan spelen. Het is de taak aan banken en verzekeraars, maar ook aan de tech leverancier. Om met elkaar in gesprek te blijven over het toepassen. En hoe we daarmee de wereld een stukje beter kunnen maken en waarde kunnen toevoegen. Op die waardecreatie moeten we met zijn alleen blijven focussen. Waarde creatie, digitale transformatie powered by AI is een hele belangrijke. Maar wel geplaatst in een hele duidelijke, ethische context waarin we ook dingen doen die goed zijn. Waar we allemaal in geloven. En als jij iets maakt en je onderbuik zegt het is niet goed, dan moet je daarnaar luisteren en er iets mee doen. Zorg er ook voor dat niet alleen de technologie maar ook de mensen en processen daarop zijn ingericht. Als we aan die randvoorwaarden gaan voldoen, dan kunnen we grote stappen maken. Of het leuk is of niet, het zal moeten. Want de consument gaat ons dwingen om het te doen. Als we dit omarmen en over tien jaar weer dit gesprek voeren. Dat we terugkijken op een periode waarin we hele gave dingen hebben gedaan. Die we vandaag de dag niet eens kunnen bedenken.


Artificial Intelligence oftewel digitaliseren

Artificial Intelligence begint steeds meer een containerbegrip te worden. AI betekent in de Financial services sector vaak digitaliseren. Dit is de fase voor de digitale transformatie.

Er wordt gekeken naar processen in een bedrijf. Hoe kunnen die processen efficiënter door automatisering toe te passen? Een menselijke taak automatiseren met behulp van data en algoritmes. Ook wel Narrow AI genoemd.

"Het toepassen van Narrow AI in het digitaliseren van bestaande processen, wordt door veel mensen digitale transformatie genoemd. Maar er is daar niet zo'n grote transformatie gaande. We zijn gewoon bezig met bestaande processen op een veel efficiëntere manier te kunnen doen met elkaar".

Ethisch verantwoord omgaan met AI, is steeds belangrijker geworden. Steeds meer discussies gaan over bias, ethiek en transparantie. De consument wordt mondiger en krijgt meer rechten. "Waarom krijg je niet een bepaalde lening toegekend? Waarom betaal ik een hogere verzekeringspremie omdat ik een bepaald type auto rijd, in een bepaald type wijk woon. Maak het voor mij eens transparant". Een interessante ontwikkeling, echter als je kijkt naar de cijfers dan blijkt dat veel bedrijven de transparantie nog niet op orde hebben.

Als er wordt gekeken naar de gemiddelde bank of verzekeraar, kan slechts de helft van hen detecteren of er bias in hun algoritme zit. "De helft van die banken en verzekeraars zijn in staat om helemaal transparant te maken van databron tot besluit wat er allemaal met die data en die modellen gebeurd is. Daar ligt nog een heleboel werk op te pakken met elkaar". Om steeds beter te kunnen aan die kritische vraag van de consument maar ook iets te doen aan de wet en regelgeving die eraan zit te komen.

Angst voor AI

Ethical AI kan voor bedrijven dus bedreigend zijn. Dit geldt voor de bedrijven die er nog niet klaar voor zijn. Ook heerst er angst voor AI onder werknemers. "Als je kijkt naar het aantal personeelsleden van een gemiddelde bank in Nederland. Vergelijk je 10 jaar geleden met nu, dan zijn ze vaak gehalveerd. Schrikbarende cijfers".

In een wereld waar er veel reorganisaties plaatsvinden, wordt AI gezien als een bedreiging van de baan. Echter, het is een fabel dat een robot of een computer een baan compleet gaat overnemen.

"Op dit moment zijn de meest geavanceerde algoritmes in staat om een simpele taak over te nemen. Een algoritme is in staat om jou een signaal te geven wanneer de melk in jouw koelkast op is. Maar datzelfde apparaat kan voor jou niet je auto rijden. Daar heb je weer een ander algoritme voor nodig. Omdat we praten over Narrow AI, zijn we nog lang niet daar waarin de mens, met onze eigen denkkracht kan worden overgenomen. Er is dus helemaal geen angst nodig."

Videoherkenning is op dit moment ongelofelijk hot. Er is laatst een test uitgevoerd en ik moest daar heel erg om lachen. Een algoritme getraind om een auto te herkennen. Dan moet je voorstellen, zo'n algoritme moet eigenlijk honderden foto's krijgen van verschillende auto's om getrained te worden om een auto te herkennen. Ze hadden de 100 foto's in het algoritme ingevoerd, hij kon uiteindelijk meerdere auto's herkennen. Een auto die hij had herkent, hadden ze met allemaal post-its beplakt in verschillende kleuren. De vorm bleef hetzelfde maar er zaten verschillende kleurtjes op. Toen lieten ze weer het algoritme de auto herkennen, maar hij herkende de auto niet meer. Zo zie je maar weer dat er nog zoveel te doen is, te ontwikkelen en innoveren om überhaupt nog maar een klein beetje in de buurt te komen van de menselijke capaciteiten. "Dat gaat heel lang duren en zelfs dan kunnen we alleen nog onze rationele beredenering overnemen. En ik zie dat nog niet eens in de komende honderd jaar gebeuren als ik eerlijk ben".

Draai het om

Iedereen kent wel van die dagen waarin we saaie klusjes moeten doen. Die repeterend zijn waar je helemaal geen energie van krijgt. Dat zijn precies de taken die narrow AI van jou kan overnemen. Dus je zou kunnen zeggen dat narrow AI jouw baan ook veel leuker kan maken. Door jou te ondersteunen en het saaie werk bij jou weg te nemen waardoor je tijd overhoudt voor de leuke dingen. Geen bedreiging dus, mits we daar op een goede manier naar kijken.

In de toekomst nog meer online

Hier zijn al heel veel boeken over volgeschreven. Future of Finance <link> is een boek wat drie jaar geleden uitgebracht is. Als je het nu leest, het is nog steeds waar. En zie je eigenlijk wel dat dingen die we al heel lang weten, nog steeds niet gerealiseerd zijn. De toekomst zal ongetwijfeld zijn dat we meer digitaal online doen. Nogmaals dat een aantal banken minder kantoren hebben, komt niet alleen maar door Covid. Covid heeft het proces wel versneld dat we veel meer online doen, dat dat veel meer is geaccepteerd.

Consumenten doen aan selfservice

Je ziet ook wel dat we veel meer in een situatie gaan komen waarin consumenten veel dingen zelf kunnen en willen gaan doen. Waarin een bank nog wel kan adviseren maar waarin een deel van het adviestraject door de consument zelf gedaan zal worden. Op basis van hele slimme algoritmes en slimme data. Die kijken naar wij als individuen maar ook plaatsen in een bepaalde peergroup. Dat is waar een heel deel van banken en verzekeraars heen zullen gaan.

IoT speelt een belangrijkere rol

Wat ik ook denk, zeker in de wereld van verzekeren, dat IoT een hele grote rol gaat spelen. Die wij op een slimme manier kunnen inzetten om de producten en diensten van een verzekeraar anders te laten zijn. In plaats van dingen vergoeding omdat er iets mis is gegaan. Dat we naar een preventief karakter zullen gaan. Dat we snel gaan signaleren dat er een brand aankomt en meteen de brandweer signaleren in plaats van achteraf pas de inboedelverzekering daarvoor te gebruiken.

Dus ik denk zelf dat daar met name bij verzekeraars nog heel veel te doen is. En dat daar nog een transformatie zal plaatsvinden, van achteraf vergoeden naar voorkomen. Het doel van een verzekeraar is om met elkaar het risico te spreiden en daardoor betaalbaar te houden. Maar we gaan veel meer naar risico verkleinen/wegnemen om dingen te voorkomen. Dat zal je bij verzekeraars zien.

Aan de slag: datahuishouding op orde brengen


Als je teruggaat in de tijd. Zijn er door banken en verzekeraars duizenden manjaren besteed aan het creëren van een Enterprise data warehouse. Waarom? We waren op zoek naar een plek waar alle data beschikbaar was. Als je nu kijkt naar het gemiddelde AI project. De grootste bottleneck: het verkrijgen van data.

Iedere uitdaging is anders, maar we zijn nog steeds op zoek naar een plek waar we de juiste en goede data kunnen vinden. En waarover we in de interactie intern en naar klanten consistent kunnen zijn met elkaar. Het klinkt misschien een beetje flauw en een beetje saai. Maar aan de datakant is nog veel in te winnen. Kijk goed naar je data huishouding. Dat is eigenlijk wel het fundament waarop je gaat bouwen met de rest van alle AI zaken. Dat is denk ik een heel belangrijk punt.

Welke boodschap wil je meegeven?

Wees niet bang, omarm het gewoon. Het is hier en het blijft hier. Het zal een steeds dominantere rol gaan spelen. Het is de taak aan banken en verzekeraars, maar ook aan de tech leverancier. Om met elkaar in gesprek te blijven over het toepassen. En hoe we daarmee de wereld een stukje beter kunnen maken en waarde kunnen toevoegen.

Op die waardecreatie moeten we met zijn alleen blijven focussen. Waarde creatie, digitale transformatie powered by AI is een hele belangrijke. Maar wel geplaatst in een hele duidelijke, ethische context waarin we ook dingen doen die goed zijn. Waar we allemaal in geloven. En als jij iets maakt en je onderbuik zegt het is niet goed, dan moet je daarnaar luisteren en er iets mee doen. Zorg er ook voor dat niet alleen de technologie maar ook de mensen en processen daarop zijn ingericht. Als we aan die randvoorwaarden gaan voldoen, dan kunnen we grote stappen maken. Of het leuk is of niet, het zal moeten. Want de consument gaat ons dwingen om het te doen. Als we dit omarmen en over tien jaar weer dit gesprek voeren. Dat we terugkijken op een periode waarin we hele gave dingen hebben gedaan. Die we vandaag de dag niet eens kunnen bedenken.