Bepaal de grondbeginselen voor jouw data governance strategie en transparantie
Veel organisaties zijn, mede door COVID-19, versneld bezig met innovatie en digitale transformatie. Voor de Financial services sector komt daar ook nog bij dat nieuwe FinTech's steeds meer concurrentie bieden. Dit betekent steeds meer druk op de winstgevendheid, het sluiten van kantoren, het terugwinnen van consumentenvertrouwen en de toenemende wet- en regelgeving. Processen moeten efficiënter en transparanter en dat is precies waar data analytics en dus ook data governance aan de basis staat.

Vandaag vertelt Rein Mertens, Head of Customer Advisory bij SAS, over data governance en transparantie.

Wat is data governance?

Data governance is een breed te interpreteren term. Het ligt er namelijk maar net aan wie je vraagt om een definitie van het begrip; een consultant, een softwareleverancier of aan bijvoorbeeld de Gartner groep. “Ik hou het graag eenvoudig.", zegt Mertens. “Governance is het organisatorische raamwerk voor het vaststellen en vastleggen van strategie, doelstellingen en beleid voor bedrijfsgegevens. Het zijn de grondbeginselen waar jouw organisatie zich aan houdt.” Data governance is goed wanneer het meetbaar bijdraagt aan snellere, betere beslissingen door iedereen in de organisatie. Wanneer de governance op orde is, vertrouwen mensen de data, zijn de processen transparant, is de data beschikbaar, is de datakwaliteit goed en zijn de rollen en verantwoordelijkheden rondom data helder.


Grondbeginselen voor data governance

SAS Analytics heeft onderzoek laten doen door MIT. Uit dit onderzoek kwamen vijf drivers naar voren die ten grondslag liggen aan data governance:

  1. Hoe kun je data veilig opslaan en verwerken?
  2. Hoe beheer je data in overeenstemming met de privacy- en wetgeving?
  3. Hoe betrouwbaar is de kwaliteit van data?
  4. Hoe gebruik je data op een ethische manier?
  5. Hoe maak je data gemakkelijk toegankelijk voor AI, Analytics of andere toepassingen?

Waarom is data governance belangrijk?

Op het gebied van data governance is de financiële sector al verder dan andere sectoren. Dat is niet verwonderlijk wanneer je kijkt naar de data intensiteit en de regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan Solvency, IFRS, BSBC239, vaak in combinatie met riskmanagement. Er bestaat al jaren regelgeving. “Data governance wordt nu extra belangrijk omdat de noodzaak om te innoveren groter is dan ooit en data governance een randvoorwaarde is om datagedreven te kunnen innoveren.", vertelt Mertens.


Covid-19

Hij ziet dat veel organisaties , mede door COVID-19 , versneld bezig zijn met innovatie en digitale transformatie. Met andere woorden, datagedreven werken wordt nu nog urgenter. “Zonder een goede governance kun je als organisatie niet meer bestaan. Tenzij je een kleiner bedrijf bent. Maar ook die kleinere bedrijven blijven groeien en zo wordt alles rondom data steeds belangrijker.”


Disrupters

Niet alleen COVID-19 staat aan de basis van de noodzaak om te innoveren en te transformeren. Bedrijven moeten ook blijven innoveren om de concurrentiestrijd niet te verliezen. In de wereld van financial services zijn er de afgelopen jaren diverse disrupters tot de markt toegetreden en bankvergunningen worden niet alleen meer verstrekt aan de traditionele banken. Het zijn juist partijen die je helemaal niet verwacht, die opeens een concurrent zijn.


Netflix als concurrent voor Analytics bedrijven

Een fun fact in de wereld van analytics. Hier is er een onverwachte concurrent voor algoritmes bijgekomen. “Op ons eigen vakgebied weet ik bijvoorbeeld dat Netflix hun zelf ontwikkelde algoritme heeft aangeboden aan de markt om te gebruiken.”


Transparantie is verplicht

Naast de noodzaak om te innoveren, stelt Mertens dat transparantie over de jaren een verplichting is geworden, waarbij een gedegen data governance kan helpen om deze transparantie te bereiken. “Wat weet de organisatie precies over de klant? Waarom krijgt een klant bijvoorbeeld geen lening? Op basis van welke logica is deze beslissing genomen? Allemaal vragen waarop de klant antwoord moet kunnen krijgen. In de Algemene verordening gegevensbescherming, Artikel 15 staat dit uitgebreid vermeld. Als CDPO (Certified Data Protection Officer) heb ik hier veel mee te maken. Als jij als betrokkene, als individu, onderdeel bent van profilering. Dan moet de organisatie nuttige informatie over onderliggende logica kunnen overleggen.”, aldus Mertens.


Kijk, zo moet het

Gemeente Amsterdam heeft een inspirerend voorbeeld van transparantie. Hier is het algoritmeregister gepubliceerd. Via deze website krijg je inzicht in hoe de gemeente Amsterdam data/persoonsgegevens gebruikt, en hoe de informatie wordt gebruikt om fraude bij huurwoningen op te sporen.

In deze video vertelt Mertens over een verbeterpuntje.


De wereld van morgen

In het hele proces van analyse krijg je in de toekomst steeds meer mensen die samenwerken op basis van dezelfde data en dezelfde betekenissen. Je wil zo min mogelijk tijd besteden aan het opschonen van data en zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan het analyseren van data, om zo betere beslissingen te kunnen nemen. Data zal nog centraler beschikbaar zijn, gefaciliteerd door platform technologie. Op deze manier hoeven mensen niet meer alles zelf aan elkaar te knopen. Het platform van de toekomst heeft een security infrastructure en zit volledig in de cloud. Dat is de toekomst en die begint eigenlijk vandaag! Volgens Mertens moet data niet als bijproduct van organisaties, maar als de motor van de organisatie worden gezien: ‘data as an asset’. “Mensen worden gemanaged om optimaal te presteren. Nu is het tijd om de data net zo serieus te managen als mensen. Data is een volwaardig productiefactor: data governance is dus key!”, vertelt Mertens met overtuiging.


Vandaag starten

Helaas, data governance kun je niet zomaar ergens kopen. Je ontwerpt het en daarna begint een continu proces van verbetering. Hoe kun je vandaag starten met jouw ontwerp?
Video 1: zo moet het niet
Video 2: zo moet het


Bepaal jouw grondbeginselen (guiding principles) en ambitieniveau

Denk na over wat jouw data overtuigingen zijn. De zogenaamde guiding principles. Dit wordt het vertrekpunt van data governance. Inspiratie nodig? Kijk naar het kenniswiel van De Rijksoverheid.


Workshop

Wanneer je de guiding principles hebt vastgesteld, kijk je naar ambitie en randvoorwaarden. Zet de stip op de horizon. Nu heb je een globaal beeld van jouw guiding principles en jouw ambitieniveau. Hiermee ben je klaar voor een op maat gemaakte workshop van SAS en Finaps. In deze workshop bouw je jouw guiding principles en jouw ambitieniveau uit tot een volwaardige data governance.


Voorbeeld van een workshop

Bij organisaties met een specifiek governance probleem, wordt de workshop toegespitst op het probleem. In een grote financiële organisatie speelde er een governance probleem op tactisch niveau. Ze kregen data van een afdeling en wisten niet of de data kwalitatief goed was. We hebben met ze gekeken naar een heel proces: de hele data pipeline over alle afdelingen heen. Vervolgens hebben we daar mensen bij gezocht die er allemaal last van hadden en iets wilden veranderen. Toen hebben we de workshop gedaan. De onderwerpen van die workshop:

  • Welke rollen binnen de organisatie zijn er?
  • Wat is onze definitie van data governance?
  • Guiding principles uitbouwen
  • Hoe kunnen we de principles injecteren?
  • Wanneer en wat communiceer je in de organisatie?
  • Hoe kunnen we weerstand en sceptici voorkomen?
  • Hoe zorgen we dat het gaat leven?
  • Wat zijn Quick-wins?
  • Hoe kun je direct aan de slag.

Aan de slag

Heb je een concrete vraag of een idee voor een workshop? Bekijk de mogelijkheden om aan de slag te gaan met jouw data governance. Daarnaast zal Rein Mertens op drie juni spreken in het webinar.

Wat is data governance?
Data governance is een breed te interpreteren term. Het ligt er namelijk maar net aan wie je vraagt om een definitie van het begrip; een consultant, een softwareleverancier of aan bijvoorbeeld de Gartner groep. "Ik hou het graag eenvoudig.", zegt Mertens. "Governance is het organisatorische raamwerk voor het vaststellen en vastleggen van strategie, doelstellingen en beleid voor bedrijfsgegevens. Het zijn de grondbeginselen waar jouw organisatie zich aan houdt." Data governance is goed wanneer het meetbaar bijdraagt aan snellere, betere beslissingen door iedereen in de organisatie. Wanneer de governance op orde is, vertrouwen mensen de data, zijn de processen transparant, is de data beschikbaar, is de datakwaliteit goed en zijn de rollen en verantwoordelijkheden rondom data helder.

Grondbeginselen voor data governance
SAS Analytics heeft onderzoek laten doen door MIT. Uit dit onderzoek kwamen vijf drivers naar voren die ten grondslag liggen aan data governance:

  1. Hoe kun je data veilig opslaan en verwerken?
  2. Hoe beheer je data in overeenstemming met de privacy- en wetgeving?
  3. Hoe betrouwbaar is de kwaliteit van data?
  4. Hoe gebruik je data op een ethische manier?
  5. Hoe maak je data gemakkelijk toegankelijk voor AI, Analytics of andere toepassingen?

Waarom is data governance belangrijk?
Op het gebied van data governance is de financiële sector al verder dan andere sectoren. Dat is niet verwonderlijk wanneer je kijkt naar de data intensiteit en de regelgeving. Denk bijvoorbeeld aan Solvency, IFRS, BSBC239, vaak in combinatie met riskmanagement. Er bestaat al jaren regelgeving. "Data governance wordt nu extra belangrijk omdat de noodzaak om te innoveren groter is dan ooit en data governance een randvoorwaarde is om datagedreven te kunnen innoveren.", vertelt Mertens.


Covid-19
Hij ziet dat veel organisaties , mede door COVID-19 , versneld bezig zijn met innovatie en digitale transformatie. Met andere woorden, datagedreven werken wordt nu nog urgenter. "Zonder een goede governance kun je als organisatie niet meer bestaan. Tenzij je een kleiner bedrijf bent. Maar ook die kleinere bedrijven blijven groeien en zo wordt alles rondom data steeds belangrijker."


Disrupters
Niet alleen COVID-19 staat aan de basis van de noodzaak om te innoveren en te transformeren. Bedrijven moeten ook blijven innoveren om de concurrentiestrijd niet te verliezen. In de wereld van financial services zijn er de afgelopen jaren diverse disrupters tot de markt toegetreden en bankvergunningen worden niet alleen meer verstrekt aan de traditionele banken. Het zijn juist partijen die je helemaal niet verwacht, die opeens een concurrent zijn.


Netflix als concurrent voor Analytics bedrijven
Een fun fact in de wereld van analytics. Hier is er een onverwachte concurrent voor algoritmes bijgekomen. "Op ons eigen vakgebied weet ik bijvoorbeeld dat Netflix hun zelf ontwikkelde algoritme heeft aangeboden aan de markt om te gebruiken."


Transparantie is verplicht
Naast de noodzaak om te innoveren, stelt Mertens dat transparantie over de jaren een verplichting is geworden, waarbij een gedegen data governance kan helpen om deze transparantie te bereiken. "Wat weet de organisatie precies over de klant? Waarom krijgt een klant bijvoorbeeld geen lening? Op basis van welke logica is deze beslissing genomen? Allemaal vragen waarop de klant antwoord moet kunnen krijgen. In de Algemene verordening gegevensbescherming, Artikel 15 staat dit uitgebreid vermeld. Als CDPO (Certified Data Protection Officer) heb ik hier veel mee te maken. Als jij als betrokkene, als individu, onderdeel bent van profilering. Dan moet de organisatie nuttige informatie over onderliggende logica kunnen overleggen.", aldus Mertens.


Kijk, zo moet het
Gemeente Amsterdam heeft een inspirerend voorbeeld van transparantie. Hier is het algoritmeregister gepubliceerd. Via deze website krijg je inzicht in hoe de gemeente Amsterdam data/persoonsgegevens gebruikt, en hoe de informatie wordt gebruikt om fraude bij huurwoningen op te sporen.

In deze video vertelt Mertens over een verbeterpuntje.


De wereld van morgen
In het hele proces van analyse krijg je in de toekomst steeds meer mensen die samenwerken op basis van dezelfde data en dezelfde betekenissen. Je wil zo min mogelijk tijd besteden aan het opschonen van data en zoveel mogelijk tijd kunnen besteden aan het analyseren van data, om zo betere beslissingen te kunnen nemen. Data zal nog centraler beschikbaar zijn, gefaciliteerd door platform technologie. Op deze manier hoeven mensen niet meer alles zelf aan elkaar te knopen. Het platform van de toekomst heeft een security infrastructure en zit volledig in de cloud. Dat is de toekomst en die begint eigenlijk vandaag! Volgens Mertens moet data niet als bijproduct van organisaties, maar als de motor van de organisatie worden gezien: 'data as an asset'. "Mensen worden gemanaged om optimaal te presteren. Nu is het tijd om de data net zo serieus te managen als mensen. Data is een volwaardig productiefactor: data governance is dus key!", vertelt Mertens met overtuiging.


Vandaag starten
Helaas, data governance kun je niet zomaar ergens kopen. Je ontwerpt het en daarna begint een continu proces van verbetering. Hoe kun je vandaag starten met jouw ontwerp?

Video: zo moet het niet
Video: zo moet het

Bepaal jouw grondbeginselen (guiding principles) en ambitieniveau
Denk na over wat jouw data overtuigingen zijn. De zogenaamde guiding principles. Dit wordt het vertrekpunt van data governance. Inspiratie nodig? Kijk naar het kenniswiel van De Rijksoverheid.


Workshop
Wanneer je de guiding principles hebt vastgesteld, kijk je naar ambitie en randvoorwaarden. Zet de stip op de horizon. Nu heb je een globaal beeld van jouw guiding principles en jouw ambitieniveau. Hiermee ben je klaar voor een op maat gemaakte workshop van SAS en Finaps. In deze workshop bouw je jouw guiding principles en jouw ambitieniveau uit tot een volwaardige data governance.


Voorbeeld van een workshop
Bij organisaties met een specifiek governance probleem, wordt de workshop toegespitst op het probleem. In een grote financiële organisatie speelde er een governance probleem op tactisch niveau. Ze kregen data van een afdeling en wisten niet of de data kwalitatief goed was. We hebben met ze gekeken naar een heel proces: de hele data pipeline over alle afdelingen heen. Vervolgens hebben we daar mensen bij gezocht die er allemaal last van hadden en iets wilden veranderen. Toen hebben we de workshop gedaan. De onderwerpen van die workshop:

  • Welke rollen binnen de organisatie zijn er?
  • Wat is onze definitie van data governance?
  • Guiding principles uitbouwen
  • Hoe kunnen we de principles injecteren?
  • Wanneer en wat communiceer je in de organisatie?
  • Hoe kunnen we weerstand en sceptici voorkomen?
  • Hoe zorgen we dat het gaat leven?
  • Wat zijn Quick-wins?
  • Hoe kun je direct aan de slag.
Aan de slag
Heb je een concrete vraag of een idee voor een workshop? Bekijk de mogelijkheden om aan de slag te gaan met jouw data governance. Daarnaast zal Rein Mertens op drie juni spreken in het webinar.