Amsterdam, 12 - 2021
De aangepaste wet maakt de speurtocht niet al te moeilijk. Voor waardevolle data over dreigende armoede kan de gemeente terecht bij zorgverzekeraars, woningcorporaties, energiebedrijven en drinkwaterbedrijven. De partners worden expliciet genoemd, omdat daar vaak de eerste betalingsproblemen ontstaan. Betalingsachterstanden kun je zien als een voorportaal van armoede, dus bij deze partners ligt een mooie data-basis die bij kan dragen aan het voorspellend vermogen van de gemeente. Helaas bepaalt de nieuwe wet ook dat partijen pas een signaal aan de gemeente mogen geven als een klant betalingsachterstanden heeft 'die niet meer opgelost kunnen worden'. Dat is rijkelijk laat, immers, je wilt die situatie juist voor zijn. Ga daarom niet zitten wachten op de externe signalen, is mijn advies, maar start een actieve zoektocht naar relevante data in je eigen gemeente. Zoek samenwerking met buurtteams, verzamel interne signalen bij het klantcontactcentrum, kijk naar aanvragen voor bijzondere bijstand of andere gemeentepotjes.